Undersøk magefølelsen, avklar om det er grunn til bekymring
Intern innsats
Enkelt tverrfaglig samarbeid med en ekstern tjeneste
Komplekst tverrfaglig samarbeid mellom to eller flere tjenester
Når du er bekymret for et barn/ungdom/elev, må du prøve å sette ord på magefølelsen din– før du tar saken videre. Dette er ikke alltid like lett, for signalene kan være både vage, diffuse og vanskelige å tyde. Definer om undringen gjelder medisinske forhold, psykisk eller fysisk utvikling, samspill, sosiale forhold, psykisk helse, foreldresamarbeid, psykososiale forhold, foreldre/barn-relasjoner.
I menyen til høyre finner du flere verktøy som kan være til hjelp når du skal sirkle inn og definere undringen din.
Dokumenter i journal.
Alle ansatte i skolehelsetjenesten
Les barnets journal.
Vurder tidligere opplysning som kan bekrefte undringen din.
Dokumenter i journal.
Ansatt fra skolehelsetjenesten
Innhent informasjon fra skolen og/eller foreldre/elev.
Dokumenter i journal.
Ansatt fra skolehelsetjenesten
Ved behov kan du drøfte undringen din med:
Ta med deg undringsnotatet.
Ansatt fra skolehelsetjenesten
Vurder om det er grunn til videre tiltak. Ta eventuelt saken videre til nivå 1.
Benytt gjerne verktøy som støtte.
Konkluder i journal
Ansatt fra skolehelsetjenesten
Inviter til en samtale med eleven og foresatte. Eleven kan velge å delta i hele eller deler av samtalen. Dersom eleven ikke ønsker å delta, skal dette dokumenteres i journalen.
Formål: skape felles forståelse av undringen og bli enige om konkrete mål og tiltak.
Forbered deg til møtet:
Husk å:
Hva hvis vi ikke har felles forståelse?
Ansvarlig fra skolehelsetjenesten
Gjennomfør de avtalte tiltakene, følg opp foresatte og eleven underveis, dokumenter i elevens journal.
Ansvarlig fra skolehelsetjenesten
Helsesykepleier innkaller til og gjennomfører et møte med foresatte og eleven, og eventuelt skolen. Evaluer mål og tiltak. Avklar om dere skal justere tiltak/prøve nye, fortsette med tiltakene eller ta saken videre til nivå 2.
Hvis saken skal tas videre, innhent samtykke fra foresatte. Skriv møtereferat og del med foresatte. Referatet scannes i elevens journal.
Tilhørende verktøy kan gi oversikt over andre aktuelle tilbud og hjelpeinstanser.
Hvis dere er usikre på hvilken instans som er riktig å koble på, kan dere sammen med foresatte drøfte bekymringen i fagteam eller i tverrfaglig team Familiens hus, eller drøfte saken med representanter fra dialogbasert inntak med BUP.
Ansvarlig fra skolehelsetjenesten
Helsesykepleier følger opp beslutning fra evalueringsmøtet i samarbeid med foresatte og elev, eventuelt skolen. Enten;
Ansvarlig fra skolehelsetjenesten
Avklar ansvar, roller og referent før møtet avholdes.
Gjennomfør et samarbeidsmøte for foresatte/eleven og tjenester som skal bidra med tiltak på nivå 2.
Presenter saken; hva har undringen bestått i, hva har vært drøftet, hvilke tiltak har vært prøvd ut (se skjema «møtemal nivå 2 og 3»)
Beskriv mål og tiltakene – få med hvem som har ansvar for hvert enkelt tiltak.
Skjemaet «Tiltaksplan» kan brukes som referat.
Avtal tidspunkt for evalueringsmøte (frist: 3 uker)
Ansvarlig fra skolehelsetjenesten
Gjennomfør de avtalte tiltakene, følg opp foresatte underveis, dokumenter og konkluder i elevens journal.
Forberedelse til evalueringsmøtet; Husk at eleven har rett til å si sin mening, og at den skal vektlegges. Bruk verktøykassa.
Ansvarlig fra skolehelsetjenesten
Ansvarlig innkaller til og gjennomfører et møte med eleven, foresatte og den eksterne hjelpeinstansen.
Evaluer mål og tiltak i både hjem og på skole. Få med elevens opplevelse av endring. Eleven har rett til å si sin mening, den skal vektlegges.
Avklar om dere skal:
Undersøk om det er andre forhold rundt eleven/i familien som kan ha innvirkning på utfordringsbildet (f.eks. boligsituasjon, økonomi, psykisk helse hos foresatte, samliv). Følg opp hvis dere avdekker behov for andre hjelpetiltak.
Hvis tiltakene har hatt ønsket effekt, og det ikke lenger er grunn til å bekymre seg – avslutt saken.
Om saken blir løftet videre opp på nivå 3,er det viktig å få samtykke fra foresatte til å involvere eksterne samarbeidspartnere.
Saker må ikke løftes til neste nivå, det viktige er å opprettholde tiltak, evaluere jevnlig sammen med foresatte og ikke slippe saken.
Skriv møtereferat og dokumenter i elevens journal.
Ansvarlig fra skolehelsetjenesten
Ansvarlig inviterer elev og foresatte til et fagteam, tverrfaglig team i Familiens Hus eller et tverrfaglig møte med aktuelle instanser (f.eks; fastlege, familievernkontor, PPT, barnevern, BUP, andre fra skolehelsetjenesten og koordinerende enhet).
Skjemaet «Tiltaksplan» kan brukes som møtereferat
Ansvarlig fra skolehelsetjenesten
Gjennomfør de avtalte tiltakene, dokumenter og konkluder i elevens journal.
Forberedelse til evalueringsmøtet; Husk at eleven har rett til å si sin mening, og at den skal vektlegges. Bruk verktøykassa.
Ansvarlig fra skolehelsetjenesten
Ansvarlig innkaller til og gjennomfører et møte med eleven, foresatte og den eksterne hjelpeinstansen.
Evaluer mål og tiltak i både hjem og på skole. Få med elevens opplevelse av endring. Eleven har rett til å si sin mening, den skal vektlegges.
Avklar om dere skal:
Undersøk om det er andre forhold rundt eleven/i familien som kan ha innvirkning på utfordringsbildet (f.eks. boligsituasjon, økonomi, psykisk helse hos foresatte, samliv). Følg opp hvis dere avdekker behov for andre hjelpetiltak.
Hvis nye hjelpeinstanser skal kontaktes, er det viktig å få samtykke fra foresatte til å involvere eksterne samarbeidspartnere.
Noen barn eller familier vil ha behov for koordinert innsats/tiltak over tid. Det viktige er å opprettholde tiltak, evaluere jevnlig sammen med foresatte og ikke slippe saken.
Skriv møtereferat, og dokumenter i elevens journal.
Avklar hvem som er ansvarlig videre i saken, og på hvilket nivå.
Ansvarlig fra skolehelsetjenesten