Undersøk magefølelsen, avklar om det er grunn til bekymring
Intern innsats
Tverrfaglig samarbeid med en ekstern tjeneste
Komplekst samarbeid med to eller flere tjenester
Når du er bekymret for et barn, må du prøve å sette ord på magefølelsen din– før du tar saken videre. Dette er ikke alltid like lett, for signalene kan være både vage, diffuse og vanskelige å tyde. Definer om undringen har med medisinske forhold, psykisk eller fysisk utvikling, samspill, sosiale forhold, psykisk helse, foreldresamarbeid, psykososiale forhold, foreldre/barn-relasjoner.
Psykisk uhelse hos foresatte krever tettere oppfølgingsløp.
I menyen til høyre finner du flere verktøy som kan være til hjelp når du skal sirkle inn og definere undringen din.
Dokumenter i barnets journal.
Innhent samtykke til å snakke med barnehagen dersom du vurderer det nødvendig.
Ansatt i helsestasjonstjenesten
Drøft undringen din med en kollega/nærmeste leder eller i helsestasjonsteam for å vurdere videre oppfølging (f.eks. undringssamtale med begge foresatte, felles konsultasjon, observasjoner), innen 1 uke.
Dokumenter i journal hva du velger å gjøre videre og sett tidsfrister
Ansatt i helsestasjonstjenesten
Observasjon og samtale med foreldre/foresatte for å undre seg sammen. Innkall til ekstra konsultasjoner hvis det er behov for å konkretisere undringen.
Innhent informasjon fra barnehagen ved behov.
Dokumenter i journal.
Ansatt som eier saken
Vurder undringen og drøft med kollegaer (helsestasjonslege, fysioterapeut, ergoterapeut, psykolog, helsesykepleier).
Avklar om det er behov for å sette opp nye konsultasjoner (følg saken til nivå 1, juster oppfølgingsgruppe i journalen).
Dokumenter i journal
Om nei: følg vanlig helsestasjonsprogram
Ansatt i helsestasjonstjenesten
Gjennomfør konsultasjonen med barnet og foresatte, og eventuelt med kollega. Gjør en nærmere vurdering/kartlegging, bruk gjerne kartleggingsverktøy.
Planlegg videre løp med foresatte, for eksempel;
Vurder om det er flere forhold som kan påvirke utfordringsbildet:
Ansatt i helsestasjonstjenesten
Gjennomfør de avtalte tiltakene og dokumenter underveis.
Ansatt i helsestasjonstjenesten og foresatte
Evaluer mål og tiltak sammen med foresatte. Avklar om dere skal justere tiltak/prøve nye, eller fortsette med tiltakene.
Hvis det er behov for hjelp fra andre instanser, ta saken videre til nivå 2. Hvis saken skal tas videre, innhent samtykke fra foresatte. Saker kan også drøftes i fagteam, familiemøte eller med BUP i dialogbasert inntak.
Dokumenter i journal.
Ansatt i helsestasjonstjenesten
Ansatte følger opp beslutning fra evalueringsmøtet .
Enten:
Ansatt i helsestasjonstjenesten
Innkall til og gjennomfør et samarbeidsmøte med foresatte og den andre tjenesten (f.eks. barnehage, PPT, barnevern).
Avklar ansvar, roller og referent før møtet avholdes.
Presenter saken; hva har undringen bestått i, hva har vært drøftet, hvilke tiltak har vært prøvd ut (se skjema «møtemal nivå 2 og 3»)
Beskriv mål og tiltakene – få med hvem som har ansvar for hvert enkelt tiltak.
Avtal hvem som skal sikre barnets stemme i neste møte (gjerne barnehagen). (Barnekonvensjonen, art 12)
Skjemaet «Tiltaksplan» kan brukes som referat.
Avtal tidspunkt for evalueringsmøte.
Ansatt i helsestasjonstjenesten
Gjennomfør de avtalte tiltakene, følg opp foresatte underveis, dokumenter og konkluder i barnets journal.
Forberedelse til evalueringsmøtet; Husk at barnet har rett til å si sin mening, og at den skal vektlegges. Den som har fått ansvar for å snakke med barnet, referer til dette i møtet.
Ansatt i helsestasjonstjenesten
Ansvarlig innkaller til og gjennomfører et møte med foresatte og den eksterne hjelpeinstansen.
Evaluer mål og tiltak i tiltaksplanen. Få med barnets opplevelse av endring. Barnet har rett til å si sin mening, den skal vektlegges.
Avklar om dere skal:
Undersøk om det er andre forhold rundt barnet/i familien som kan ha innvirkning på utfordringsbildet (f.eks. boligsituasjon, økonomi, psykisk helse hos foresatte, samliv). Følg opp hvis dere avdekker behov for andre hjelpetiltak.
Hvis tiltakene har hatt ønsket effekt, og det ikke lenger er grunn til å bekymre seg – avslutt saken.
Om saken blir løftet videre opp på nivå 3,er det viktig å få samtykke fra foresatte til å involvere eksterne samarbeidspartnere.
Saker må ikke løftes til neste nivå, det viktige er å opprettholde tiltak, evaluere jevnlig sammen med foresatte og ikke slippe saken.
Skriv møtereferat og dokumenter i barnets journal.
Ansatt i helsestasjonstjenesten
Ansvarlig inviterer foresatte til et tverrfaglig møte med andre instanser (f.eks; fastlege, familievernkontor, PPT, barnevern, BUP, kommunepsykolog, andre fra helsestasjonstjenesten, forebyggende enhet og koordinerende enhet), eventuelt til et fagteam eller familiemøte.
Skjemaet «Tiltaksplan» kan bruke som møtereferat
Ansatt i helsestasjonstjenesten
Gjennomfør de avtalte tiltakene, dokumenter og konkluder i barnets journal.
Forberedelse til evalueringsmøtet; Husk at barnet har rett til å si sin mening, og at den skal vektlegges. Bruk verktøykassa.
Ansvarlig i helsestasjonstjenesten
Ansvarlig innkaller til og gjennomfører et møte med foresatte og eksterne hjelpeinstanser.
Evaluer mål og tiltak i tiltaksplanen. Få med barnets opplevelse av endring. Barnet har rett til å si sin mening, den skal vektlegges.
Avklar om dere skal:
Undersøk om det er andre forhold rundt barnet/i familien som kan ha innvirkning på utfordringsbildet (f.eks. boligsituasjon, økonomi, psykisk helse hos foresatte, samliv). Følg opp hvis dere avdekker behov for andre hjelpetiltak.
Hvis nye hjelpeinstanser skal kontaktes, er det viktig å få samtykke fra foresatte til å involvere eksterne samarbeidspartnere.
Noen barn eller familier vil ha behov for koordinert innsats/tiltak over tid. Det viktige er å opprettholde tiltak, evaluere jevnlig sammen med foresatte og ikke slippe saken.
Skriv møtereferat, og dokumenter i barnets journal.
Avklar hvem som er ansvarlig videre i saken, og på hvilket nivå.