Undersøk magefølelsen, avklar om det er grunn til bekymring
Intern innsats
Enkelt tverrfaglig samarbeid med en ekstern tjeneste
Komplekst tverrfaglig samarbeid mellom to eller flere tjenester
Når du er bekymret for et barn, må du prøve å sette ord på magefølelsen din– før du tar saken videre. Dette er ikke alltid like lett, for signalene kan være både vage, diffuse og vanskelige å tyde.
I menyen til høyre finner du flere verktøy som kan være til hjelp når du skal sirkle inn og definere undringen din
Bruk undringsnotatet til å dokumentere dine observasjoner og tanker.
Alle medarbeidere
Ta med deg undringsnotatet og diskuter undringen din med de andre på avdelingen. Sjekk ut hva de andre har observert og hørt.
Bli enige om hvem som gjør hva videre, f.eks. undringssamtale med barnet, undringssamtale med foresatte, observasjoner.
Skriv på undringsnotatet hva dere har blitt enige om og når dere skal snakke sammen igjen (frist: 2 dager)
Be om litt tid med den du trenger å snakke med.
Ikke vent til et avdelingsmøte med å dele undringen din, det er viktig å ta det opp så raskt som mulig.
Unngå å dele undringen din mens barn hører på.
Gjennomfør det dere har blitt enige om på avdelingen (f.eks. undringssamtaler og observasjoner).
Gjør notater på et undringsnotat.
Alle medarbeidere
Gå igjennom undringsnotatene sammen med kolleger. Vurder om det er grunn til bekymring, bruk gjerne «refleksjonsskjema rundt bekymring»
Om ja: fyll ut skjemaet «Hvordan lage en konkret bekymring» sammen med kolleger, informer leder i barnehagen, og ped.leder tar saken videre til nivå 1;
Om nei: saken blir avsluttet (se neste trinn)
Alle medarbeidere, ped.leder er ansvarlig for å informere leder i barnehagen og eventuelt følge saken videre.
Begrunn og dokumenter på et avslutningsnotat at saken avsluttes
den ansatte som eide bekymringen
Inviter til og gjennomfør et møte med foresatte.
Formål: skape felles forståelse av problemstillingen og bli enige om konkrete mål og tiltak i både hjem og barnehage.
Forbered deg til møtet:
Husk å:
Hva hvis vi ikke har felles forståelse?
ped.leder
Ped.leder tar med seg referat tilbake til avdelingen. Planlegg gjennomføring av de avtalte tiltakene, og fordel oppgaver/ansvar (gjennomføring av tiltak, oppfølging av foresatte, dokumentasjon underveis).
ped.leder og resten av avdelingen
Gjennomfør de avtalte tiltakene, følg opp foresatte underveis, dokumenter fortløpende, bruk gjerne «skjema for dokumentasjon».
ansvarlige på avdelingen
Ped.leder forbereder til et evalueringsmøte ved å samle dokumentasjon fra andre på avdelingen.
Ped.leder innkaller til og gjennomfører et møte med foresatte. Evaluer mål og tiltak i både hjem og barnehage. Avklar om dere skal justere tiltak/prøve nye, fortsette med tiltakene eller ta saken videre til nivå 2. Hvis saken skal tas videre, innhent samtykke fra foresatte. Skriv møtereferat.
Tilhørende verktøy kan gi oversikt over andre aktuelle tilbud og hjelpeinstanser.
Hvis dere er usikre på hvilken instans som er riktig å koble på, kan dere sammen med foresatte drøfte bekymringen i fagteam eller i tverrfaglig team i Familiens hus, eller melde inn saken til drøfting med BUP i dialogbasert inntak.
Ped.leder
Ped.leder følger opp beslutning fra evalueringsmøtet og informerer leder i barnehagen.
Enten;
Ped.leder
Gjennomfør et samarbeidsmøte for foresatte/barnet og tjenester som skal bidra med tiltak på nivå 2. Avklar referent før møtet avholdes.
Presenter saken; hva har undringen bestått i, hva har vært drøftet, hvilke tiltak har vært prøvd ut (se skjema «møtemal nivå 2 og 3»)
Ped.leder, ved behov enhetsleder/daglig leder
Når saken er presentert i møtet, er neste punkt på dagsorden å klargjøre mål og planlegge aktuelle tiltak. Beskriv tiltakene som skal gjennomføres i tiltaksplanen – få med hvem som har ansvar for hvert enkelt tiltak. Avtal tiltak både hjemme og i barnehagen.
Til slutt avtaler dere tidspunkt for evalueringsmøte (frist: 3 uker).
Skjemaet «Tiltaksplan» kan brukes som møtereferat
Ped.leder, ved behov enhetsleder/daglig leder
Gjennomfør de avtalte tiltakene i barnehagen, følg opp foresatte underveis, og dokumenter fortløpende i skjemaet «Dokumentasjon».
Forberedelse til evalueringsmøtet; Husk at barnet har rett til å si sin mening, og at barnets meninger skal vektlegges. Avklar hvem som har ansvar for å snakke med barnet før evalueringsmøtet.
ansvarlige på barnets avdeling
Ped.leder forbereder til et evalueringsmøte ved å samle dokumentasjon fra andre på avdelingen. Ped.leder innkaller inn til og gjennomfører et møte med foresatte og den eksterne hjelpeinstansen.
Evaluer mål og tiltak i både hjem og barnehage. Få med barnets opplevelse av endring. Barnet har rett til å si sin mening i alt som vedkommer det, og barnets meninger skal vektlegges.
Ped.leder
På bakgrunn av evalueringen dere har gjort, fatt en beslutning om videre innsats.
Avklar om dere skal:
Det kan være lurt å undersøke om det er andre forhold rundt barnet/i familien som kan ha innvirkning på utfordringsbildet (f.eks. boligsituasjon, økonomi, psykisk helse hos foresatte, samliv). Følg opp hvis dere avdekker behov for andre hjelpetiltak.
Hvis tiltakene har hatt ønsket effekt, og det ikke lenger er grunn til å bekymre seg.– avslutt saken.
Om saken blir løftet videre opp på nivå 3,er det viktig å få samtykke fra foresatte til å involvere eksterne samarbeidspartnere.
Noen barn eller familier vil ha behov for innsats/tiltak over tid. Saker må ikke løftes til neste nivå, det viktige er å opprettholde tiltak, evaluere jevnlig sammen med foresatte og ikke slippe saken.
Skriv møtereferat, og informer leder om beslutningen.
Ped.leder er ansvarlig for å følge opp beslutning fra møtet, og informere/involvere leder i barnehagen.
Barnehagen og foresatte presenterer problemstillingen for den nye samarbeidsinstansen. Få med barnets opplevelse.
Avgjør hvem som skal være ansvarlig i det videre arbeidet i ansvarsgruppa.
Alle involverte instanser
Tiltak drøftes og utarbeides med de som er tilstede i møtet. Aktuell instans legger fram en eventuell plan for utredning/undersøkelse.
Avtal tid for nytt møte.
Skjemaet «Tiltaksplan» kan brukes som møtereferat.
Ansvarlig i saken og de andre involverte hjelpeinstansene.
Gjennomfør de avtalte tiltak/utredninger/undersøkelser på aktuelle arenaer.
Følg opp foresatte underveis i barnehagen og dokumenter fortløpende. Benytt gjerne skjemaet «dokumentasjon».
Aktuelle instanser og/eller foresatte
Ansvarlig i saken kaller inn ansvarsgruppa til et evalueringsmøte. Avklar referent før møtet.
Som forberedelse til møtet må ped.leder samle inn opplysninger/dokumentasjon fra andre på avdelingen.
Få med barnets opplevelse av endring. Barnet har rett til å si sin mening i alt som vedkommer det, og barnets meninger skal vektlegges. Avklar hvem som snakker med barnet før møtet.
Formål med møtet:
Evaluere om barnets situasjon har endret seg som følge av de koordinerte tiltakene.
Alle instanser og foresatte
På bakgrunn av evalueringen dere har gjort, fatt en beslutning om videre innsats.
Avklar om dere skal:
Det kan være lurt å undersøke om det er andre forhold rundt barnet/i familien som kan ha innvirkning på utfordringsbildet (f.eks. boligsituasjon, økonomi, psykisk helse hos foresatte, samliv). Følg opp hvis dere avdekker behov for andre hjelpetiltak.
Hvis tiltakene har hatt ønsket effekt, og det ikke lenger er grunn til å bekymre seg.– avslutt saken.
Hvis nye hjelpeinstanser skal kontaktes, er det viktig å få samtykke fra foresatte til å involvere eksterne samarbeidspartnere.
Noen barn eller familier vil ha behov for koordinert innsats/tiltak over tid. Det viktige er å opprettholde tiltak, evaluere jevnlig sammen med foresatte og ikke slippe saken.
Skriv møtereferat.
NB! Barnet har rett til å si sin mening i alt som vedkommer det, og barnets meninger skal vektlegges.
Alle instanser og foresatte.